בואו לשחק איתנו בוייטנאם

תעשיית המשחקים אונליין בוייטנאם עולה וצומחת מיום ליום. אנו שמחים להביא לפניכם סקירה עכשווית של השוק, שהכינו עבורכם צוות קצינות הסחר המיומן של נספחות וייטנאם:

1.השוק הוייטנאמי-

ההערכה היא כי בשנת 2020, אחוז המשתמשים בטלפונים חכמים יצמח פי 30 בהשוואה לשנת 2010 ויהווה כ60%. משתמשי אינטרנט בטלפונים חכמים זינקו וצמחו יותר מאשר במחשבים , ולכן ענף התכנות הסלולרי צמח בהתאם בכדי לספק את דרישות השוק. תעשיית המשחקים בסלולר בפרט, צמחה בקצב גבוה במיוחד. הרגלי המשתמשים החלו לנוע ממחשבים לטלפונים חכמים, חברות ועסקים החלו לגייס במקביל מפתחי משחקים סלולריים (Mobile Games) ולייבא משחקי מחשב לפלטפורמת הסלולר.

חברות זרות המעוניינות להצליח בשוק הוייטנאמי נדרשות להתגבר על שלושה אתגרים ודרישות:

  • סגנון גרפי נעים ויפה וממשק משתמש נוח
  • התאמת התכנים והסגנון לשוק הווייטנאמי ולשפה
  • בהתייחס למשחקי תפקיד, השחקנים הוייטנאמים מכירים היטב את המשחקים הסינים (הקשורים לרוב לקונג-פו, הרומן של ג'ין יאנג, ושלושת ממלכות סין), מפתחים סינים הצליחו בתחומים הללו הודות להעדפה של השחקנים הוייטנאמים את השפעת הסגנון הסיני על פני העיצוב הגרפי וממשק המשתמש של המשחקים. עובדה זו קשורה להצלחתם של הסינים בוייטנאם בעבר גם בתחום משחקי המחשב, מה שנתן לסינים יתרון מובנה בכניסה לשוק גם במשחקי הסלולר. לדברי ג'ן קיי (Gen K), בשנת 2018, השוק הכללי של משחקים מקוונים בוייטנאם הכניס כ-322 מיליון דולר, עלייה של כ-17% בהשוואה לשנת 2017, אז ההכנסות היו בשווי של כ-275 מיליון דולר.

2. טרנדים- בשנת 2018, שוק המשחקים המקוונים רשם מספר חברות משחקים מקומיות שהושפעו, כיוון שהספקים הפסיקו לפתע את אופציית התשלום בכרטיסי גירוד מתחילת השנה. על פי סטטיסטיקות, ישנן כ-30 חברות משחקים, מרבית חברות פרסום המשחקים קיצצו בכ-60%-80% מעובדיהן, וגם הכנסות ענף המשחקים צנחו.

שיעורי הצמיחה בוייטנאם, בדומה לכל מקום אחר, צפויים להאט. בשנת 2019 צמיחת תחום המובייל ביחס לשנת 2018 עמדה על 36.3%, אולם בשנת 2023 הוא צפוי להיות 7.6% בלבד. כמו בעבר, נתונים אלו גבוהים משיעורי הצמיחה בשאר העולם, וניתן להסיק כי השוק הוייטנאמי עדיין בחיתוליו ועליו לצמוח לפני שיגיע לבגרות.

נקודה מעניינת: אנליטסטים צופים שעד שנת 2023, משחקי הדפדפן יראו את הצמיחה הגבוה ביותר; זהו התחום היחידי שצפוי להמשיך ולצמוח מעל 10% בארבע השנים הבאות. הצמיחה של משחקי המובייל תעמוד על כ-7.6%, ואילו הצמיחה של משחקים מרובי משתתפים מבוססי לקוח צפויה להיות פחות ממחצית מכך- כ3.5% בלבד.

בשקופית מטה ניתן לראות משחקים סלולר פופולריים בוייטנאם בזמן הקרוב.

3. רישיון- אינך יכול להפיץ משחק בוייטנאם ללא מפרסם מקומי, כיוון שמכירת משחק בחנויות דורשת רישיון ממשרד המידע והתקשורת. כמובן שתצטרך לחלוק את הרווחים שלך עם הפרטנר המקומי; חברת Supercell  למשל עזבה לאחרונה את השוק המקומי לאחר שלא הצליחה להגיע להסכם עם הרשויות. "יש לקבל רישיון למשחקים המתפרסמים בשוק הוייטנאמי. איננו מתירים מכירת משחקים בינלאומיים, שיש להם שחקנים הממוקמים בוייטנאמים, עם הכנסות במדינה, ללא אישורה של וייטנאם" קובע משרד המדע והתקשורת. יש לקבל רישיון למשחקים המתפרסמים בשוק, תהליך אשר אורך כ-20 יום. אם המשחק מכיל תוכן אסור- הימורים, שפה פוגענית, אלימות, או שיבוש הצגת ההיסטוריה של המדינה- ייתכן שהפרויקט יישלח לעדכון או יאסר על הסף.

4. מי משחק במשחקי נייד בוייטנאם

על פי נתונים סטטיסטיים, בסוף שנת 2019 מספר השחקנים עומד על 5.2 מיליון בוייטנאם. עד 2023 מספר זה צפוי לגדול לכ-7.4 מיליון שחקנים. המשמעות היא, שחדירת משחקי הוידאו במדינה עומדת כיום על 5.3% (בשנת 2023 היא תהיה 7.3%). זהו פרדוקס סטטיסטי, בהתחשב בכך שבאזור נרשמים מספרים נמוכים יחסית של הורדות. גם אם לוקחים בחשבון את העובדה שמחקר מקביל של אפליקציית 'אנני' (Annie) על הורדות אינו כולל רק משחקים, הנתון עדיין מרשים מאוד.

המחקר העדכני ביותר בפרופיל השחקן הוייטנאמי הוא משנת 2017, ונערך על ידי 'ניוזו' (NewZoo). באותה התקופה, רוב השחקנים היו גברים (57%), מה שהופך את שיעור השחקניות ל-43% בהתאם.

  • קבוצת הגיל הגדולה ביותר בקרב גיימרים היא גילאי 21-35 (30% מהגברים ו-23% מהנשים).
  • הקבוצה הגדולה ביותר הבאה בתור היא גילאי 10-20 (16% מהגברים ו-11% מהנשים).
  • הקבוצה שהכי לא סביר שתשחק הינה גילאי 36-50 (10% מהגברים ו-9% מהנשים).

המחקר כלל שחקנים ששיחקו יותר מפעם אחת בחודש.

  • 59% מהשחקנים צופים באופן קבוע במשחקים האהובים עליהם: (League of Legends, Võ Lâm Truyền Kỳ  Mobile, PUBG, Overwatch)
  • 45% מכלל השחקנים משחקים בפלטפורמות מרובות. מעניין שבאתר REDDIT, שחקן אחד כותב כי רוב השחקנים הויינטמים משתמשים במחשבים אישיים בכדי לשחק במשחקי סלולר.

מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בוייטנאם הינה אנדרואיד, והיא נהנית מיתרון ניכר על פני iOS.

  • 36.66% מהאוכלוסיה משתמשת במכשירי אפל,
  • ואילו באנדרואיד משתמשים כ59.35%.
  • יש לציין, כי טלפונים חכמים של Windows  עדיין מחזיקים 2.27% מהשוק.

בוייטנאם, כמעט כולם משתמשים בגוגל (94.27%), למרות למדינה ישנו מנוע חיפוש מקומי בשם Cốc Cốc אשר חולש על 3.68% מהשוק- הישג משמעותי מול ענקית כמו גוגל. שתי הרשתות החברתיות הפופולריות ביותר בוייטנאם הן פייסבוק (62.94%) ו – (21.19%) YouTube . נתחי שוק משמעותיים מוחזקים גם על ידי פינטרסט  (5.27%) וטוויטר (5.11%). בכל שאר החברות ישנם פחות מ2% מכלל המשתמשים.

מחקר שנערך על ידי GCA בשנת 2016 הראה, כי כשמדובר בדרכי תשלום, 85% מהשחקנים שילמו באמצעות כרטיס טלפון בתשלום מראש, 10% מהם שילמו באמצעות כרטיסי בנק מקומיים, וכ-5% מהם שילמו באמצעות כרטיסי ויזה/מאסטר קארד.

5. מפתחי משחקי סלולר מקומיים מרכזיים

שוק הטלפונים הניידים של וייטנאם הושק לראשונה באור הזרקורים בשנת 2013, כאשר דונג נגויין (Dong Nguyen) פיתח ושחרר את Flappy Bird למכשירים הניידים. בשיא הפופולריות שלה, Flappy Bird  הרוויחה יותר מ-50,000 דולר מפרסום במשחק בלבד. מאז, מספר חברות משחקים וייטנאמיות כמו Gamota, Funtap, VNG, VTC ועוד, עשו לעצמן שם במדינה.

מפרסמות עיקריות של משחקים בוייטנאם

  • VNG (מו"ל רב-ז'אנר; PURG, CrossFire, Bang Bang): חברת המשחקים הגדולה ביותר בוייטנאם, שהוערכה ביותר ממיליארד דולר.
  • Garena/Vietnam Esports  (משחקי הארדקור)
  • (Gamota, Appota (MMORG
  • Funtap ( בינוני MMORG)
  • (SohaGame  (SLG,MMORG, משחקי קז'ואל ומשחקי קלפים
  • משחקי VTC (משחקים ויורים מזדמנים, בשנת 2019 עברו לעבוד ב-MMORPG)
  • FPT אונליין

מקורות:

חברות ישראליות בתחום המשחקים אונליין אשר מעוניינות להרחיב את עסקיהן לשוק הוייטנאמי מוזמנות לפנות לנספחות המסחרית בוייטנאם, אנו נשמח לעזור!

צור קשר עם:

יניב טסל

שלח הודעה

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שתפו בפייסבוק
שיתוף ב twitter
שתפו בטוויטר
שיתוף ב linkedin
שתפו בלינקדאין
שיתוף ב email
שתפו במייל